پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بولوار قمربنی هاشم (ع) و زیر گذر شهید هریری در مشهد اعزام کاروان بسیج شهرداری مشهد به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) یاد «آتشبار ضدطیاره»| ناشنیده‌هایی از تاریخچه فلکه «ضِد» در خیابان امام رضا(ع) مشهد مترو مشهد روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز رحلت حضرت امام‌خمینی‌(ره) و روز دحوالارض اعمال‌قانون یک‌ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) سلیمی: پیام پویش نائب الزیاره همدلی و وحدت است پیشرفت ۷۳ درصدی رینگ پیرامونی بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در مشهد مترو مشهد روز شنبه (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد ویژه روز زیارتی امام‌رضا‌(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) قائل‌شدن حق بازتعریف فضاهای شهری برای شهروندان آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی برنامه‌ریزی، توسعه و تسهیل زیارت و گردشگری در مشهد | مدیریت شهری، متمرکز بر توسعه فرهنگ زیارت است + فیلم ۴۲۲ واحد مسکونی شهری که درپی سیلاب مشهد آسیب‌ دیده‌اند، نیاز به بازسازی دارند اعمال‌قانون ۲ هزار و ۶۲ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۳ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در میدان آزادی و میدان سپاد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف هم‌زمان با کامیون و سواری در مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) بازسازی آسیب‌های ناشی از سیلاب در مشهد سرعت می‌گیرد + فیلم مصدومیت ۲۴ نفر در خراسان‌رضوی بر اثر حوادث ترافیکی طی شب گذشته (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) آغاز به‌کار نخستین نمایشگاه کشت گلخانه‌ای و تجهیزات وابسته در مشهد | معرفی دستاورد‌های حوزه تجهیزات منزل با حضور ۸۶ تولیدکننده ایرانی + فیلم
سرخط خبرها

سامان دهی مشاغل مزاحم اعتلای کیفیت زندگی در شهر‌ها

  • کد خبر: ۱۱۳۸۱۴
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
سامان دهی مشاغل مزاحم اعتلای کیفیت زندگی در شهر‌ها
محمدجواد مشیری - مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری

مشاغل مزاحم و آلاینده در بافت اصلی شهر‌ها به عنوان پدیده‌هایی که از موقعیت مکانی نامناسب و سازمان نیافته برخی فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی در فضای شهری نشئت گرفته اند، بر سلامت جسمی و روحی شهروندان و نیز سیمای شهر‌ها اثرات منفی و نامطلوب می‌گذارند.

رسیدگی به این موضوع نیازمند برنامه ریزی کاربری زمین‌های شهری بر پایه دو اصل توسعه پایدار و اطلاعی کیفیت زندگی است که درپی دستیابی به اهدافی مانند توزیع متعادل کاربری ها، جلوگیری از تداخل کاربری‌ها و فعالیت‌های مزاحم و تدوین معیار‌ها و استاندارد‌های مناسب کاربری است. مطالعات نشان داده است مشکلات پدیدآمده از حضور مشاغل آلاینده و مزاحم در محدوده شهر‌ها به ویژه در کلان شهر‌ها بیشتر به واحد‌های کوچک تولیدی و خدماتی مثل تعمیرگاه ها، نجاری ها، آهنگری‌ها و... متعلق است.

از طرفی، این فعالیت‌ها و کسب وکار‌ها در ایجاد اشتغال، تأمین کالا و خدمات موردنیاز شهروندان و کمک به رشد و توسعه اقتصاد خرد شهری مؤثر هستند. از سوی دیگر، رعایت نکردن اصول مکان یابی و به کارنگرفتن روش‌های پیشگیری از ایجاد آلودگی‌ها و مزاحمت‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در بافت اصلی شهر‌ها شده است که به طبع نیازمند اقدامات و مطالعات خاص در رفع و کاهش این مشکلات خواهد بود که وظیفه اصلی سازمان، سامان دهی مشاغل شهری هر کلان شهر است. عمده مسائل سامان دهی مشاغل مزاحم شهری در سه دسته بنیادی، علمی فنی و مدیریتی اجرایی تقسیم بندی می‌شود. به طورکلی سامان دهی، پدیده‌ای چندبعدی است که تابع عوامل و متغیر‌های متعدد است.

خلاصه این عوامل و متغیر‌ها عبارت اند از عوامل فنی و فناوری، عوامل اقتصادی اجتماعی، عوامل زیست محیطی و عوامل کالبدی فضایی که شناخت مسائل و مباحث سامان دهی و جست وجوی معیار‌ها و ضوابط مربوط به آن نیازمند نوعی دیدگاه کل نگر و راهکار‌های چندجانبه است. در واقع مهم‌ترین نتیجه‌ای که از بررسی تجارب سامان دهی صنایع در ایران و جهان به دست می‌آید، این راهبرد اصلی است که هر نوع دخالت آگاهانه و هدفمند در روند سامان دهی صنایع و خدمات شهر، نیازمند نگرشی سیستمی، یعنی رویکرد جامع نگر برنامه ریزی شده به صورت فرابخشی و مدیریت اجرایی مشترک است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->